מפפסי ועד פייסבוק – 10 טעויות שיווקיות שכדאי ללמוד מהן

טעויות שיווק הן חלק בלתי נפרד מעבודת המפרסם. לא פעם, רעיון שנראה יצירתי ונפלא, הופך לכישלון. כיום בעולם הרשתות החברתיות והשיווק הדיגיטלי, טעויות השיווק שלנו, עלולות לקבל משוב שלילי והרה גורל עבור המותג אותו אתם מקדמים. אל תטעו לחשוב שמותגים גדולים חפים מטעויות גדולות. ההיפך הוא הנכון. בעולם השיווק הדיגיטלי, טעות קטנה של מותג גדול, יכולה להפוך בפני עצמה לויראלית, והרשת זוכרת.

הפתגם המפורסם אומר: חכם אינו נכנס למקומות שפיקח יודע לצאת מהם. לכן אספנו לכם 10 טעויות שיווק פטאליות שמפרסמים עשו וחובה להימנע מהן.

1. פפסי קולה – הכי לא PC

החיבור נשמע נהדר. האחות היפה והמצליחה של הקרדשיאנס, בשיתוף עם מותג על שמיטב המפורסמים עומדים בתור לשתף עימו פעולה.  כידוע הפרסומות של מותג זה נחשבות מהמעולות שבעולם הפרסום. כגודל הציפייה, גודל האכזבה. לפפסי כנראה לא סיפרו שהשנה היא 2018 ויש דברים שלא עושים. בעיצומו של מתח בין גזעי  בארה"ב ובין כוחות המשטרה וציבור השחורים בארה"ב, הפרסומת בה נראית קנדל מגישה פפסי לשוטר וכך מפייסת אותו, עשויה בטעם רע מאוד ולא לחינם זכתה לשלל פרודיות ברשת ובראשן תכנית הדגל של ההומור האמריקאי, SNL. מסקנה בשתי מילים? תהיו PC.

2. הודי'ז – כשנאס דיילי מחליט להתלבש על המותג שלך ולא עם המותג שלך

נאס דיילי היא תכנית ידועה ברחי העולם של בחור פלסטיני אשר מסתובב בעולם ומספק מבט עם זווית אישית, על תרבויות שונות. על מנת לסבר את האוזן על חשיבות הערוץ שיצר לעצמו, סרטונים שלו מגיעים לשמונים אלף צפיות וחשיפה של עד מאות מיליוני אנשים בעולם. כשנאס דיילי מחליט להתלבש על המותג שלך ולא עם המותג שלך, כדי שתבדוק מה השתבש בדרך. כן, אנחנו מתכוונים אליך, בר רפאלי למותג הודי'ז.

אין לנו מושג מי אישר את הקמפיין "איראן זה כאן". אך הוא הצליח לפגוע בפרסומת אחת בשלוש אוכלוסיות שונות. נשים, דתיים ומוסלמים. לפני שאתם משחררים פרסומת שנועדה סנסציונית שנועדה לעשות רעש, מומלץ להעביר אותה לקבוצת ביקורת לא משוחדת ושאינה מתחום הפרסום, כדי להבין איך היא תתקבל בציבור. מה שנדמה כפיצוח מתוחכם בחדר הישיבות, עלול לגרום נזק בלתי הפיך למותג.

3. דאב משחררים את שד דימוי הגוף מן הבקבוק

במשך 15 שנה דאב מתגאים בקמפיין חשוב מאוד ומצליח מאוד שבמהותו נועד לשיפור דימוי הגוף של נשים ברחבי העולם, תוך התייחסות אינדיבידואלית לגוף של כל אישה ואישה כמגוון שיש לחגוג אותו. אך החגיגה נגמרת כשהאסטרטגיה המבריקה, הולכת צעד אחד רחוק מדי. דאב שחררו שבעה סוגי בקבוקים למוצריהם אשר נועדו לדמות שבעה סוגי גוף שונים. על פניו, המשך טבעי ונכון לאסטרטגיית הגוף. אבל משהו אבד ולא עבד בתרגום. מה שקרה בפועל מתחלק לשניים: א. המוצרים נראו אמורפיים ולא שיקפו שום גוף. ב. המפרסמים הגבילו את הנשים לשבעה סוגי גוף, כופים על כל אישה להתאים עצמה למסגרת, דבר אשר שולל את אסטרטגיית הקמפיין כולו. כשאתם באים לתרגם אסטרטגיה למדיות שונות, ראוי לשמור על אחידות רעיונית ולהיות נאמנים לאידאל שאתם מקדמים.

4. ריזרבד בישראל – שיווק שהפך לסיוט

 

מקור התמונה: https://www.haaretz.co.il/gallery/fashion/.premium-1.6384840

רשת ריזרבד שנחשבת כזארה הפולנית, פתחה שעריה בישראל. על מנת להביא כמה שיותר אנשים לאירוע ההשקה ולהביא למכירות גבוהות, רשת ריזרבד הבטיחה ברשתות החברתיות, חופשה בבוקרשט למאתיים הרוכשים הראשונים. תעלול יחצ"ני מבריק שאכן הביא המוני לקוחות לפתיחה. את הכאוס שהתרחש וגרם להרס של החנות, אף אחד לא צפה. מסקנה? כאשר אתם באים לתת פרס או הטבה, חישבו על ההשלכות המלאות שיש למהלך וכיצד תוכלו למנוע "תאונות" מסוג זה או אחר.

 5. מקדונלדס – מי היה מאמין שאפשר להעליב ציבור דרך לחמניה

מקדונלדס הצליחו. ב 2017 הם העלו את הפרסום המקברי דגרה, כאשר הציגו באנגליה פרסומת של ילד המשוחח עם אימו על אביו המת ועל האהבה ששניהם חלקו, איך לא, לסנדביץ' עם דג. אכן, ראוי מאוד. מוות להבדיל מסקס, מוכר קצת פחות.

6. קסטרו – עושים @METOO

בשנתיים החולפות קמפיין מי-טו הוא הדבר החשוב ביותר שקרא לתנועה הפמיניסטית. כמו בתקופה הסופרג'יסטית, נשים מעוררות את העולם לעידן חדש של מודעות לזכויות האישה. קסטרו כפי הנראה היו עסוקים בפיתוח קולקציה חדשה בזמן הזה. אחרת, לא ניתן להסביר, את הפרסומת בה רותם סלע נוהגת במדבר בשמלה יפהפיה.

וככל שהפרסומת מתקדמת, אנו מבינים שהיא חטפה בחורה, נעלה אותה בתא המטען בבגדיה התחתונים בלבד, רק על מנת לגנוב את שמלת קסטרו המהממת שרותם לובשת ולאחר מכן לקבור את הראיות, קרי הבחורה, במדבר.

לאחר הסערה מקסטרו נמסר: "מדובר בפנטזיה בלבד". תשובה לא נכונה קסטרו. אם כבר יצרתם משברשת, קחו אחריות ועשו מהלימון לימונדה. במקרה הזה, תרומה לקמפיין מי טו או לנשים במצוקה, יכולה הייתה להיות מתאימה יותר מהתגובה ששחררתם.

7. אדידס – דרושים פרסומאים עם טאקט

כולנו זוכרים את הטרגדיה במרתון בוסטון, בה נרצחו שלשה בני אדם בפיגוע ב2013. ב2017 לאחר סיום המרתון, מישהו בשיווק של אדידס, שכח כפי הנראה שאת ההומור השחור משאירים בקבוצת הווטסאפ של העבודה, כאשר שלח ניוזלטר למשתתפי המירוץ שכותרתו "ברכות על כך ששרדת את מרתון בוסטון". אין מקום להומור שחור בפרסום.

 

8. פייסבוק – קידום העסק שלכם? לא על חשבון קטסטרופות של בני אדם!

כך למד על בשרו לא אחר ממייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, כאשר ניסה להשיק טכנולוגית VR ו 360 חדשה על אסון ההוריקן החמור בפורטו ריקו לפני שנה. במסך קפצו פרצופים מחייכים כחלק מניסוי הכלים מעל אזור האסון. מארק חייך פחות כשראה את התגובות ברשת על השימוש הציני בפיצ'ר החדש. כשיש אסון מוזות הפרסום שותקות. רוצים לתרום? תתרמו בלי לחפש לקדם את העסק שלכם.

9. אייר בי אנד בי – לא חזו את הסערה

בסוף 2017 אייר בי אנד בי יצאו בקמפיין לבתים צפים כאשר הסלוגן היה "הישארו מעל המים" והאימג'ים היו בהתאם. על פניו קמפיין מקסים. ואז הוריקן הארווי הופיע. לרוב מפרסמים יודעים על מהלך פרסומי חודשים מראש ומקדמים אותו בהתאם. חשוב תמיד להיות ער למצבים שונים ומשתנים ולהכין תכוניות מגירה מפורטות כדי להישאר עם הראש באמת מעל המים.

 

10. דאב – כמה גזעניים אתם מאחד ועד פרסומת האישה שחורה הופכת ללבנה אחרי שהיא מסתבנת?

דאב פרסמו קמפיין בפייסבוק המתאר אשה שחורה שהופכת ללבנה לאחר שהיא משתמשת בסבון של דאב. כנראה זה לא הספיק והאישה הלבנה הופכת אחר עוד שימוש לאישה אסייאתית – בבושקה של גזענות וסטריאוטיפים. כמובן שהקמפיין ירד מהאוויר עם התנצלות של דאב. המותג ספג חרמות קשים והרשת זוכרת עד היום.

 

בואו נסכם את זה ככה – בעידן הרשתות והאינטרנט כל טעות פרסומית רודפת אותך לשנים רבות בהמשך. לכן מומלץ וחשוב כי אנו המפרסמים נלמד מטעיות של אחרים. טיפ? תהיו ערים ומעודכנים לכל מה שקורה בתרבות ולרוח הזמן. מה שנראה לכם מבריק ומצחיק בישיבת קריאייטיב עלול להתברר כנזק בלתי הפיך למותג.